2011. január 14., péntek

Zazi

Régi blogomba már bemutattam Zazit és most megint róla szeretnék irni. Ma is, mint minden nap suli után átmentem és levittem sétálni. Zaziról annyit kell tudni, hogy lelkileg nagyon labilis kutya, rettentően fél az idegen emberektől (még tőlem is pedig én minden nap megyek hozzá) és persze a kutyáktól,zajoktól egyszerüen mindentől retteg. Feszélyezve érzi magát amitől domináns agresszió jön ki rajta. Eddig mindig elkerültük a kutyásokat, bicajosokat vagy a kisgyerekeket, mert Zazi amint meglátja őket vad ugatásba kezd. Persze mivel az én kezembe van ezért én ezt nem türöm el, hogy minden nap "leéget" plusz nekem is elég kinos és rossz érzés, hogy mindig azt kell figyelnem, hogy merre mehetünk.
Egy ideje már, hogy ezt meguntam, azóta minden nap tréningezem. Már eljutottunk odáig, hogy ha egy bicaj zúg el mellettünk nem kezd el ugatni hanem szépen semmibe veszi. A kisgyerekek is futkározhatnak mellettünk, ő nem figyel oda viszont még nem engedem egy embernek sem az utcán nem, hogy egy kisgyereknek, hogy megsimogassa hiszen nem tudhatom mi lesz. Majd fokozatosan ezt is megoldom valahogy. Na és a kutyák. Bármikor elmegyek sétálni vele, nincs olyan alkalom, hogy ne futnánk össze kutyásokkal hiszen panelok sokasága között mászkálunk és mindenki pont akkor viszi le a déli pisire a kutyáját. Régen inkább kerültem egyet viszont ma megelégeltem és kihúztam magam majd magabiztosan átmentem a kutyásokon. Zazi mögöttem kullogott és nem csinált semmit!!! Pedig az előttünk álló snauzer még morgott is rá amire általában vad ugatással válaszol a kis csajom. Nagyon büszke voltam rá, mert manapság már nincs messziről ugatás ha meglát egy másik négylábút plusz még ez is :)
Még valami a sétáról: amikor "megkaptam" Zazit, először a gazdival mentünk sétálni, hogy kicsit lássam mi hogy müködik náluk. Nos már akkor elborzadtam, hogy Zazi hölgyemény elől a 10 méteres pórázon cammog és arra megyünk amerre őfelsége szeretne menni. Én csak fogjam a pórázát és menjek utána. No hát ismerve engem én nem viselem el ezt. Eleinte eléggé veszekedős korszak volt, mert Zazi elől futott én meg csak mentem utána és ha én másmerre akartam volna menni ő megállt és makacson várta, hogy megadjam magam és a másik irányba menjek. Olyankor kb 5 métert húznom kellett magam után mire megadta magát és követett. Mára ez már teljesen megszünt, ő a lábamnál jön és arra amerre én mondom :)

Más: hétvégén végre edzés viszont kicsit félek, mert ma is elkezdett esni kicsit az eső és nem akarom, hogy a nagy sár miatt vagy éppen az eső miatt elmaradjon :( Vasárnap jön le Tatabányáról egy ismerősöm a groenendael kutyusával hozzánk edzeni szóval süss fel nap :D

10 megjegyzés:

  1. Nagyon ügyes vagy, és minden elismerésem, hogy más kutyásoknak is segítessz! :)
    A Tatabányai kutyát véletlenül nem Lenának hívják?

    VálaszTörlés
  2. Egyetértek Eszterrel, minden tiszteletem a tied, amiért ilyen ügyesen és lelkiismeretesen bánsz más kutyáival is. Azt írtad, hogy tréningezed egy ideje, ez alatt pontosan mit értesz? Hogy zajlik ez nálatok? Mint tudod, Brúnó is hasonló gondokkal küszködik, félelemből nekimenne mindennek:S

    VálaszTörlés
  3. Eszti: de igen Lenának hivják :)
    mangolucus: nos hát a kutyás szitu csak annyi, hogy ugye minden nap összefutunk kutyásokkal és eddig mindig csak a közelükben mászkáltunk amikor ugye Zazi látta, hogy ott vannak. Régebben már ez is felhergelte őt viszont mikor látom, hogy kezd bekattanni akkor a nyakörvét a füle tövéhez felviszem és elforditom a fejét ezzel is blokkolva a gondolatait. Miután elfordultunk és lenyugodott újra mehettünk tovább. Végülis csak ennyi, hogy mindig elvontam mással a figyelmét és ez mindennel igy volt.

    VálaszTörlés
  4. és ilyenkor külön viszed őt sétálni, vagy Biggie-vel és Mayával együtt? Sima nyakörv+póráz kombót használsz rajta? Közben szólsz hozzá valamit, vagy csak vársz, amíg magától megnyugszik? Bocs a sok kérdésért:)

    VálaszTörlés
  5. Egyedül csak Zazi, mert a sulink mellett laknak aztán hazafele felugrok.
    Nem szólok semmit max egy erőteljes nemet ha valaminél jelezni akartam, hogy fogja vissza magát de azt is csak egyszer nem pedig egyfolytában azt harsogtam.
    Fojtó nyakörv + póráz.
    Ha felidegesiti magát akkor ugye hátat forditunk, leülünk és várunk mig rólam át nem ragad rá a nyugalom. Ez kb pár másodperc :)

    Az egésznek az a lényege, hogy sose engedjünk neki és úgy álljunk hozzá, hogy ezt most megcsináljuk nem azt hogy megpróbáljuk. Plusz ugyebár a magabiztosság és nyugodtság. Kihúzod magad, fej fent, kutyát nem nézed folyton séta közbe csak mész és kész. Kb ennyi :D

    De ha leirod pontosan mi a probléma szivesen segitek :)

    VálaszTörlés
  6. Köszi a részletes választ:)A sétálás része már kezd nálunk is egész kulturáltan zajlani, döcög szépen mellettem (ha Mangó nélkül viszem) minden szó nélkül. Viszont ha feltűnik egy madár vagy cica (ezekre csak hisztizik, de nem morog:), esetleg te jó ég egy kutya (akinek aztán először neki akar menni), akkor vad húzásba kezd és morgásba. Ilyenkor egyszerűen megyek tovább, mintha én nem láttam volna semmit, ő meg lecövekel az ellenkező irányba. Ha leültetem, akkor is úgy ül le, hogy a másik kutyát lássa (szóval nekem többnyire háttal...), és hiába van fent a füle mögött a póráz, csak nem akar rám figyelni. Szóval azt hiszem, az alapvető baj, hogy ilyenkor nem tudom magamra terelni a figyelmét, nem tudom kizökkenteni:(

    VálaszTörlés
  7. Ma láttam Cesar műsorában egy rettentő jó módszert, ami annyiból állt, hogy hiába fordította meg a terriert Cesar, meg bármit csinálhatott a kutya morgott és hergelte tovább magát. Erre C. megfogta a grabancánál, mint az anyuka kutyák és felemelte. Ezzel blokkolta az agyát és azonnal elengedte magát a kutya. Ez a kistestű kutyáknál nagyon jól beválik (én is tapasztaltam már) szóval próbáld meg ezt, hogy leülteted háttal, pluszba pedig fogod a grabancát és megvárod míg le nem higgad.
    Vagy a hátára fordítás és addig ott fekszik míg ugyancsak nyugalmi állapotba nem került és ne hagyd neki hogy felkeljen. Addig küzdj vele amíg ő fel nem adja!
    Ezeknél a módszereknél semmilyen bántás nincs csak korrekció és fegyelmezés. Ez nem okoz fájdalmat számukra még ha elég morbidnak néz is ki de ők kutyák és egy falkában is ugyanezt használják egymás fegyelmezésére. Ha belegondolsz az egyik kutya a hátára fekszik, hogy megadja magát vagy éppen az egyik megharapja a másik nyakán a bőrt mikor egymást fegyelmezik.

    Ja és a legfontosabb ugyebár a te hozzáállásod. Ha meglát egy kutyát vagy madarat (akármit) akkor te ugyanolyan magabiztosan és nyugodtan sétálj mintha ott se lenne. Ha elkezdesz izgulni vagy félni akkor vegyél egy mély levegőt, sóhajts egyet és újra kerülj olyan állapotba mintha mi se történne. Csak sétálj és képzeld azt, hogy te vagy a világ legtökéletesebb gazdija a legjobb kutyával :) Legyetek egyek a természettel és élvezzétek a pillanatot hiszen a kutyák is a pillanatnak élnek :)

    VálaszTörlés
  8. Annyira tudom, hogy igazad van, de olyan nehéééz:) Mindig így próbálok nekiállni én is, de aztán csak kihoznak a sodromból. Brúnóval szemben szoktam alkalmazni a hátára fektetős módszert, csak legutolsó ilyen alkalom után már akkor is megmorgott, ha csak le akartam ültetni:S A grabancnál fogva felemelés kipróbálom majd. Nagyon köszönöm a kimerítő válaszod!! Szeretem Ceaser módszereit én is, nagyon hiszek bennük, és nekem kifejezetten tetszik az, ahogy fegyelmez, ahogy mindent a kutyák szemszögéből mutat be. Nem emlékszel véletlenül, hogy ez a rész, amiben a terrier volt, hányadik évad hányadik része?

    VálaszTörlés
  9. Ha elkezd morogni annál inkább ne hagyd neki és nem kell félned nem fogja széttépni a kezedet hiszen ez egy védekező mechanizmus nem pedig agresszív támadás. Max kicsit megkarcol a fogával ennyi (ezt már sokszor átéltem Zazival is, mikor a hátára akartam fektetni. Olyankor behúztam a kezem a kabátba és úgy nyúltam hozzá mert a kabátom is tompította a fogait)
    Ja és ha úgy érzed egyre idegesebb leszel állj meg és gondolj valami szépre és vegyél egy jó nagy levegőt :) Hiszen a kutya azonnal megérzi, hogy te feszült vagy és azonnal elkezd veled bohóckodni, hogy már csak azért is felhergelem a gazdit. :P (kis szemetek :D )

    Sajnos nem emlékszem rá pedig sok olyan rész van amit jó lenne még sokszor visszanézni :( De azt sem tudom hol lehet ezt megtenni!

    VálaszTörlés
  10. Hát akkor elméletlen elvileg mindent jól csinálok:) Ha morog, sosem hagyom annyiban, nehogy megtanulja, hogy ezzel célt érhet. Meggyőzőm magam, hogy csak "pofázik", harapni nem fog (persze lehet, hogy fog, de ne azért tegye, mert én azt sugallom felé, hogy úgyis megteszi, érted:). Egyszer neki akart menni a lábamnak, de akkor a gumicsizmám keményen ellenállt:D Amúgy az egy tipikus példája volt annak, hogy ha ilyenkor csak azért sem hagyom, akkor azért megtörik az akarata.
    Sajnos nekünk van kb. 5 adónk, úgyhogy C.M. részeket csak úgy tudok megnézni, ha letöltöm, viszont elég nehéz összehangolni a tv-ben menő részekkel:S Még egyszer is köszi a tanácsaid!:)

    VálaszTörlés